تشکیل مجلس جزیره‌ای با خیز بلند دولت 

« مجلس شورای اسلامی، تحقیقا در رأس امور است» این جمله خطیب نماز جمعه بود که شاید پایانی باشد بر اظهارات عده ای که تاریخ مصرف این جمله امام را تمام شده می دانند. احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت که مجلس نمادی از مردمسالاری دینی است و کسی حق ندارد حضور مجلس که همان حضور مردم در رأس امور است را رد کند. احمد خاتمی...

« مجلس شورای اسلامی، تحقیقا در رأس امور است» این جمله خطیب نماز جمعه بود که شاید پایانی باشد بر اظهارات عده ای که تاریخ مصرف این جمله امام را تمام شده می دانند.  احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت که  مجلس نمادی از مردمسالاری دینی است و کسی حق ندارد حضور مجلس که همان حضور مردم در رأس امور است را رد کند. احمد خاتمی  ادامه داد:   کسی حق ندارد حضور در مجلس که همان حضور مردم در رأس امور است را رد کند یا منکر شود و مردم نیز موظفند امانت را به امانتدار شایسته‌ای بسپارند. این سخنان پاسخ کوبنده ای بود به اظهارات معاون پارلمانی دولت که سخنان جنجال بر انگیز محمود احمدی نژاد مبنی بر در راس امور نبودن مجلس را تکرار کرده بود .



این سخنان حاشیه ای در آستانه انتخابات مجلس نهم  در حالی مطرح می شود که حامیان و نزدیکان دولت محمود احمدی نژاد برای تصاحب کرسی های بهارستان از هیچ کاری فرو گذار نکرده  و مدتهاست برای ورود به ساختمان هرمی مجلس در قالب جبهه پایداری و جریان انحرافی برنامه ریزی می کنند؛  در عین حال آنها به دنبال «مجلس جزیره ای» و ضعیف هستند  که نتواند در مقابل قانون شکنی های دولت ایستادگی کند. تبلور این خواسته پاستور نشینان را شاید بتوان  از زاویه دید غلامحسن الهام بهتر رصد کرد، آنجا که این عضو گروه محصولی می گوید: چنانچه منتقدین دولت به مجلس نهم راه یابند اوضاع کشور بحرانی می شود.

استراتژی پررنگ  حاشیه  به جای متن که از زمان  روی کار آمدن محمود احمدی نژاد بارها از سوی وی و نزدیکانش تجربه شده است. در این مقطع حساس زمانی که  میزان مشارکت مردم در انتخابات حائز اهمیت است و باور مردم از  اهمیت جایگاه  مجلس  بسیاری را پای صندوقهای رای می کشاند، قابل تامل است.

این بار حجت الاسلام محمد رضا میرتاج الدینی که در مجلس هشتم به عنوان نماینده تبریز و عضو هیات رییسه در حال فعالیت بود که به عنوان عنوان معاون پارلمانی دولت انتخاب شد در برنامه سه شنبه شب "دیروز، امروز ، فردا" در خصوص این جمله معروف امام خمینی که فرمودند مجلس در رای امور است گفت: زمانی که بنده از مجلس به دولت رفتم نگاهم در این خصوص تعدیل شده است.
وی گفت: هر کس در جایگاه خودش وظیفه ای دارد، مجلس یک وظیفه و دولت نیز وظیفه خودش را دارد و خط و مرزها را قانون مشخص می کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: مجلس در تصویب قوانین در راس امور است و کلام امام باید در جای خودش به آن توجه شود.

میرتاج‌الدینی که در زمان نمایندگی مجلس نیز از حامیان  دولت به شمار می امد  به این دلیل که  نمایندگان فکر می‌کردند اگر یک نماینده مجلس از میان خودشان معاون پارلمانی شود  روابط میان دولت و مجلس را بهتر تنظیم می کند، خاطرنشان کرد: اصل 113 قانون اساسی می گوید بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور رئیس جمهور است و طبیعتا نظر امام نیز همین بوده است و این که گفته می شود مجلس در راس امور است در بعد نظارت و تصویب قوانین است.

میرتاج الدینی با اشاره به این حرف رئیس جمهور که در گذشته گفته بود مجلس در راس امور نیست، اظهار داشت: فرمایش امام زمانی مطرح شد که رئیس دولت را مجلس انتخاب می کرد اما الان رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند. نظام ما یک نظام ریاستی و پارلمانی است و به هر دوی این موارد باید در جای خودش توجه شود.

اواخر تابستان سال گذشته بود که محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی خود با روزنامه ایران، در اظهار نظری  بی سابقه‌ گفت که «مجلس در راس امور نیست» و در ارتباط با جمله معروف امام خمینی(ره) در این مورد نیز به این سخن که « این جمله مربوط به زمانی است که در ایران، نظام پارلمانی حاکم بود و اکنون که پست نخست وزیری حذف شده، قوه مجریه، قوه اول کشور است» بسنده کرد.
این سخنان  احمدی‌نژاد نیز مانند برخی دیگر از موضع گیری های  جنجالیش اعتراض گسترده مجلسی‌ها را برانگیخت .

معاون پارلمانی رئیس جمهور در حالی  در خصوص تعامل دولت و مجلس گفت : هر چقدر تعامل بین این دو قوه بیشتر باشد تسهیل در امور کشور بیشتر انجام می شود   و هر گاه دولت و مجلس با یکدیگر تعامل داشتند به نتیجه شیرینی دست یافتند که حشمت اله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از دلایل اصلی تعامل نا مناسب دولت و مجلس را در نوع تفکر  دولت نسبت به مجلس عنوان کرده و به «شفاف » گفت: همین اعتقادات احمدی نژاد و معاونان وی در مورد در راس نبودن مجلس است که نمایندگان را در راستای استفاده از ظرفیتهای  قانونی خود جدی تر می کند.  

فلاحت پیشه  افزود:  دولتی که بیش از 50 درصد مصوبات مجلس را اجرا نکرده است چگونه انتظار تعامل از سوی مجلس را دارد. فلاحت پیشه  ادامه داد:  مجلس ضمن در نظر گرفتن حقوق  قانونی دولت‌ها،   حقوق مردم و مردم سالاری وظایف ذاتی خود را باید به درستی انجام دهد  دولت نباید انتظار داشته باشد  مجلس  در خط دولت و همگام با آن حرکت کند. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه این برنامه  افزود: اگر مجلس و دولت همگن و همسو باشند بهتر است چرا که اگر مجلس یک حرف بزند و دولت حرف دیگر مدیریت اجرایی کشور دچار کندی عمل می شود . این در حالی است که به اعتقاد فلاحت پیشه  تلاشها برای حضور نمایندگان تابع دولت در مجلس آینده دور از ذهن است. 

معاون پارلمانی رئیس جمهوردر بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یک برداشت و فکری غلط در جامعه جا انداخته اند که هر نماینده ای از دولت دفاع کند وکیل الدوله است مگر رئیس جمهور وکیل مردم نیست.

چرا مجلس در راس امور است؟

زمانی که در راس امور نبودن مجلس از سوی احمدی نژاد مطرح شد منتقدین دولت گوی سبقت در تذکر دادن به دولت را از یکدیگر ربودند تا جایی که علی مطهری در مصاحبه‌ای تاکید کرد که «اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد، چرا که اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است و می‌تواند از طریق مطرح کردن سوال از رئیس‌جمهور، استیضاح وی و نیز عدم کفایت سیاسی را پیگیری کرده و رئیس‌جمهور را از قدرت عزل کند، بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است».

پس از آن بود که  علی لاریجانی رییس مجلس نیز در جمع مردم اصفهان گفت: «اگر امام راحل می‌گفت مجلس در راس امور است برای این بود که دیکتاتوری‌ها تکرار نشود. جمله «دیگر مجلس در راس امور نیست»، حرف درستی نیست. وقتی در کشوری نظام پارلمانی حاکم باشد رئیس‌جمهور باید از پارلمان بیرون بیاید.

مجلس باید نظارت کند تا مبادا دولت از مسیر اصلی منحرف شود». این بار اما حرف معاون پارلمانی دولت خریدار چندانی ندارد با این حال نمایندگانی که این روزها سخت درگیر تبلیغات انتخاباتی هستند در خصوص این اظهار نظر و موضع گیری کردند.

فلاحت پیشه از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفتگوی خود با «تهران امروز» ضمن گلایه از مواضع اخیر معاون پارلمانی دولت در مورد مجلس   گفت: همواره از معاون پارلمانی انتظار می رود اخلافات میان این دو قوه را تلطیف کند اما این اقدام از سوی ایشان صورت نگرفت در ضمن اینکه اگر آقای میر تاج الدینی مجلس را در راس امور نمی داند چگونه برای نمایندگی مجلس شرکت کرده و مدت زمانی نیز لباس وکالت مردم را بر تن کرد. وی ادامه داد: تا زمانی که دولت در راس امور بودن مجلس را نپذیرد اختلافات این دو قوه نیز به قوت خود باقی می ماند.

به هر روی کوتاه زمانی مانده تا روشن شود که آیا مجلس مورد انتظار دولت و همراهانش محقق شده و شاهد روی کار آمدن مجلسی خواهیم بود که  عملا در راس امور نیست و یا اینکه مردم با روشنگری وکلای واقعی خود را که با تمام توان از حقوق موکلان خود دفاع می کنند را راهی  بهارستان  خواهند کرد.

منبع:  شفاف

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا